Dějiny pedagogiky

3. června 2008 v 12:33 | JeNNyS |  Pedagogika, psychologie
Dějiny pedagogiky
- Dějiny pedagogiky= disciplína zabývající se výchovou a vzděláváním v historii
VÝCHOVA V PRAVĚKU
- neexistují žádné dochované písemné zprávy
- existovala všestranná výchova, skládající se z těchto složek výchovy: - tělesná
- pracovní
- mravní
- rozumová
- za největší se považuje výchova pracovní
- tělesná výchova: zvyšování tělesné zdatnosti a obratnosti, přinášela přímo způsob života
- rozumová výchova: pozorování přírodních a společenských jevů
- mravní výchova: pro všechny stejná, pomocí náboženských obřadů poznávali mravní normy
kmene, pravidla stejná pro všechny členy kmene, všichni ovlivňovali mladou
generaci
- trest= napomenutí či vyloučení z kmene, děti byly poučovány pomocí pohádkových příběhů
(slovně)
- INICIACE- obřad zakončující přípravu mladé generace na vstup mezi dospělé členy, kruté
zkoušky (př. tetování, propichování, …)
- příprava na iniciaci probíhala od 10 do 18 roku, součástí byla i několika měsíční
příprava mimo kmen
VÝCHOVA V OTROKÁŘSKÉ SPOLEČNOSTI
- vzniklo písmo a rozvíjí se vědní disciplíny
Egypt
- zákl. vzdělání poskytovaly posvátné knihy, z kterými se seznamovali kněží a vladaři
- existence dvou typů škol: 1. PÍSAŘSKÉ- určené pro děti řemeslníků
2. DVORSKÉ- pro děti z vyšších vrstev
- v obou těchto školách se vyučovalo čtení, psaní, počty a náboženské texty
Indie
- vzdělání určeno jen pro kněze
- později vzdělání pro vojáky a obchodníky
- do 8 let bylo dítě vychovávané v rodině
- od 8 let byly děti vyučovány učitelem (pokud na to rodiče měli)
- učil číst, psát, počítat a recitovat posvátné knihy
Mezopotámie
- v povodí řek Eufrat a Tygry byly budovány školy
- byly pro příslušníky nejvyšších vrstev, studium bylo dlouhodobé (budoucí písaři- studium
náročné)
Čína
- existoval těsný vztah mezi státní mocí a vzdělaností
- pouze vzdělaní muži se mohli stát úředníky a vládci
KONFUCIUS- filozof, vystudoval soustavu výchovných předpisů na základě náboženských a
literárních textů=> aby se udrželi lidé v poslušnosti
Cíl výchovy-tvrdými kázeňskými opatřeními potlačit samostatnost žáků a veškeré vzdělání bylo
soukromé
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama