Seminární práce – vývoj kresby předškolního dítěte

22. března 2008 v 18:45 | by JeNNyS |  Pedagogika, psychologie
Seminární práce - 2.ročník
Jana Smekalová
VHC2
Vývojová psychologie
Vývoj kresby
V této ukázce jsem se zaměřila na vývoj kresby dětí předškolního věku. Věkové rozmezí je asi od 3 do 6,7 let.
V prvníčásti ukázky jsou kresby mladších dětí, ve věku asi 3-4 roky. Můžeme pozorovat, že tahy tužkou jsou jednoduché,často symetrické a méněbarevné. Obrázky postrádají detaily.Často používají jen tečky nebočáry. Kresbu většinou dokáží pojmenovat, ale nákres nemusí vždy zcela odpovídat popisu. Některé děti ještěani nedokáží přesnědefinovat, co vlastněnakreslily. Bez potíží však dokáží nakreslit sluníčko s jednoduchým náznakem očí, nosu a pusinky. Převládají však jednoduché tahy, detailům nevěnují pozornost.
Ukázka postupněpřechází v 2.část, která je zaměřena na děti od 4.do 5.roku. Začíná se objevovat více barev, kresba je již složitější, plocha z většíčásti zaplněna. V 5ti letech je dítědetailnější a také vnímavější. Barevná škála je soustředěna převážněna oblíbené barvy. Snaží se již nakreslit zvířátka, většinou podle fantazie, přidávají vymyšlené detaily. Sami už si rozvrhnou plochu, kreslí několik obrázkůvedle sebe, i když spolu třeba vůbec nesouvisejí. Zvládá trojúhelníkové tvary, dokáže jej vybarvit, nazdobit. Kreslí věci, zvířata, která se jim líbí. Snaží se už nakreslit motýlkači kuřátko, stále však kreslí sluníčka, již s více paprsky, snaží se o správný směr paprsků. Oči jsou reálnější, barvy ovšem realitěnemusí vůbec odpovídat.
Dalšíčást je zaměřena na děti 5-6 roku. V tomto věku kreslí již hodnědetailů, kresba je složitá a barevná. Chlapci se již kreslením příliš nezatěžují, ovšem děvčata jsou ve svém nakresleném vysněném světějako doma. Kreslí princezny v dlouhých šatech, typické jsou i dlouhé,často rovné vlasy. Nezapomínají na detaily v podoběprstůnebořas. Ústa vypadají reálněji. Snaží se napodobit písmena svých křestních jmen. Např.ČAMOM=Monča. Drobné chyby nebo rozdíly písma zatím dobře nerozlišují. (M je velmi podobné N atd.)
V dalšíčásti jsou již obrázky nejstarších dětí. Reálné postavy, snaží se o správný počet prstů, téměřnepřečmrkávají. Podpis už bývá srozumitelný a přesný. Obrázky jsou reálné, barvy odpovídají skutečnosti. Snaží se i o velikostní rozdíly (šnek-malý, kočka-větší...). Kreslí velké barevné květiny, většinou vymyšlené. Květiny kreslí i jako vzor šatů, přidávají květy do vlasů.
V posledníčásti měly děti nakreslit zvíře, které mají doma nebo které mají nejraději. Mladší děti se snažily o jednoduchou podobu zvířátek, výtvory však nebyly přesněrozeznatelné. Nejmladší děti nakreslily pouze sluníčka. Starší děti se již snažily o co nejreálnější podobu skutečných zvířat a bez problémůse podepsaly. Nejstarší děti pak plněvyužily detailů, kresba na první pohled rozpoznatelná a reálná (kůzlátko má kopýtka, růžky i tlamičku). Skutečnosti již odpovídají tvary i barvy zvířat.
- Vytvořeno na základěkreseb dětí předškolního věku v mateřské škole Křepice
- Dne 8.4. 2006
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama