RENESANCE 2/2

22. března 2008 v 21:46 |  Dějiny umění
Raná italská renesance
GIOTTO - tvoří dříve než začíná renesance
-architekt i malíř
-jeho díla řazena do středověkého umění, ale maloval jinak (postavy z masa a krve, postavy něco cítí)
-v jeho dílech se setkáváme s novými prvky
Ø fresky v Kostele sv. Františka v Asii - zachycení života, smrti a na nebe
vstoupení sv. Františka
MASACCIO [mazáčo] - první malíř v italské renesanci
- dožil se pouze 27 let
- je posedlý renesanční perspektivou (na Ježíše se díváme ze spodu)
- výraz, modelace barvy
FRA ANGELICO - byl to mnich, zaměřoval se na náboženskou tématiku
- původně iluminátor
Ø fresky - Klanění tří králů; Jidášův polibek; Anděl nádherný; Poslední soud;
Noli metagere = Nedotýkej se mě - Ježíš s Máří Magdalenou
FRA FILIPPO LIPPI - původně mnich, zamiloval se do řadové sestry, později se vzaly
- zobrazoval náboženské motivy a svoji ženu (jako Pannu Marii)
Ø Zvěstování
FILIPPINO LIPPI - syn Fra Filippa Lippi
Ø Portrét starce
SANDRO BOTTICELLI - vynikající portrétista
- namaloval mytologické, alegorické a náboženské náměty
- zobrazoval ženu krásnou, jak z venku a ze vnitř
(krásná, inteligentní)
- perfektní modelace barev, důležitá je psychika postav
Ø Zrození Venuše
Ø Zrození jara = Primavera (3 grácie - detail)
Ø Klanění tří králů
Ø Venuše s Kentaurem
Ø Venuše s Marsem vždy protiklady
Vrcholná renesance
LEONARDO DA VINCI - byl nemanželským synem
- jeho otec (právník) mu dal vzdělání
- všestranně nadaný a vzdělaný (architekt, malíř, sochař, hudebník,
vynálezce, matematik, fyzik, věnoval se anatomii)
- vytvořil mnoho vynálezů, které i předběhli svoji dobu
- povýšil kresbu na samostatný výtvarný žánr
- svá díla nesignoval (jen některá)
- Andreo Verokio - učitel malby Leoparda
- udělal si nejdříve spoustu studijních kreseb
- používal jehlanovou (trojúhelníkovou) kompozici
- později jeho díla se blíží k barokním dílům
- používal techniku sfumata
Ø Madona Benois [benoa] - není dokončená
Ø Dáma s hranostajem
Ø Mona Líza = Džokonda - portrét manželky měšťana Dželondy
- pracoval na něm 3 roky
- stala se inspirací pro další malíře
Ø Sv. Jan - obraz, který byl signován
- znázorněn jako mladý chlapec
RAFFAEL SANTI - malíř, vynikající portrétista
- jemné modeloval s barvou (zářivé, čisté, pestré barvy)
- snaha o zachycení psychiky
Ø La Hornatina - Rafaelova milenka
Ø Dáma s jednorožcem - kontrast námětů a pozadí
MICHELANGELO BUONARROTI [mikelanželo buonaroti] - považoval se za architekta a
sochaře
Ø Madona Doniu = Svatá rodina - kompozice do kruhu = tondo
- postavy pojaty hodně sochařsky
Ø autor fresek v Sixtinské kapli ve Vatikánu - byl donucen udělat fresky v kapli
- barvy pestré, veselé, jásavé
- lunety
- na stropě zobrazeno stvoření světa
- v lunelách - proroky a sibily
- svým dílem předznamenával příchod
baroka
Ø Poslední soud - postavy namaloval nahé Þ tím chtěl zvýraznit krásu lidského
těla
Benátská škola
· Sever Itálie
· Předznamenává barokní dobu
GIORGIONE - srovnává kontrast člověka a přírody
- jemná měkká modelace barvou a světelná hra
- figurální kompozice zakomponována do přírodní kompozice (krajiny)
Ø Bouře
Ø Venkovský koncert - inspiroval malíře
Ø Alegorie tří lidských věků
PAOLO VERONESE - náměty náboženské i mytologické
- mistrně komponoval scény
- věnoval se každému detailu i když byl obraz obrovský
Ø Svatba v Káni Galilejské - významní Benátčané
- zobrazení 3 malíři benátské školy - Veronese,
Tintoretto, Tiziano
Ø Venuše a Mars - uvolňování kompozice
Ø Nalezení Mojžíše a Ester před Asuerem - věnoval se každému detailu
Ø Hostina v domě - skutečná architektura, biblické + měšťanské náměty
Ø Mars a Venuše přistiženi Amorem - barokní kompozice, uvolňuje se rukopis
TINTORETTO - zřetelněji je tu vidět baroko
- často zobrazuje ženy - smyslné a krásné
- barokní kompozice po diagonále
- výrazně tmavší pozadí
- modelace barvou je jen k uvolňování rukopisu - spíše více světelné
kontrasty
- miloval drama, vzruch, pohyb, city
- světelné kontrasty
Ø Zuzana v lázni
Ø Venuše s Marsem přistižena vulkánem
Ø Žena s odhalenými prsy (ňadry)
Ø Vraždění neviňátek
TIZIANO - nejvýznamnější představitel
-vynikající portrétista, dokázal zachytit povahu lidí
-uvolněnější rukopis
-dokonalá modelace barvou, která nám naznačuje prostorovost
-pozadí tmavé → barokní malba
-portrét osvětlený, důležitější je i výraz
Ø alegorie Láska nebeská a Láska pozemská
Ø Kristův křest
Ø Bakanále - Baleus (bůh vína) Þ slavnost vína, veselost
Ø Toaleta mladé ženy Þ fauna a flóra
Ø Bakus a Ariadna
Ø Venuše s psíkem - později námětem pro další malíře
Ø Karel V. - znázorňoval ho velmi často
Ø Portrét šlechtičny Eleonory - mladší a starší
Ø Danaie přijímající zlatý déšť - nejlepší dílo, kompozice po diagonále,
barevné odlišeno
Ø Tiziánův autoportrét
Manýrismus - závěr renesance, přechod k baroku
· Vlámové - Belgičané
· Holanďané - Nizozemí
· Převaha formy nad obsahem
· Deformace (protáhlá postava, krk,…)
· Živelnost užití barvy (nemusí odpovídat skutečnosti)
· Figura sempertináta - zkroucenost
· Kompozice - v několika plánech → vznášejí se na obloze
PARMIGIANO [parmidžáno] - italský malíř
- proslul Madonou s protáhlým krkem
EL GRECO - jeho portréty připomínají tváře z byzantských ikon
- řecký malíř, vynikající portrétista
- malíř duše, napětí, exprese
- má osobitou kompozici - nic nepodléhá tomu jak jsme zvyklí
- často spatřujeme Toledo, kde s narodil
Ø Kristus svlékán z roucha
Ø Svatá trojce
Ø Umučení sv. Mořice - pozadí má nízký horizont, barvy používány živelně
Ø Portréty - vystupují obličeje, ruka popřípadě ruce jinak všechno svlíká s pozadím
Ø Pohřeb hraběte Orgaze
Ø Sv. Ondřej a sv. František - obloha pojata dramaticky, expresivita v barvě a výrazech
Ø Vzjestování - děj se odehrává po spirále
Ø Sv. Bernardin
Ø Pohled na Toledo
Ø Leukon a synové
Ø Patá pečeť Apokalypsy
Nizozemské malířství
JAN A HUBERT VAN EYCK (ovi) - jsou považováni za objevitele olejomalby
- konec gotiky a začátek renesance
- převážně se uplatňuje Jan van Rycl
Ø Gentský oltář - biblické výjevy, polyptych, nejslavnější dílo
- detaily Eva - akt, skupina hudebníků
Ø Trůnící Madona
Ø Muž s Karafiátem
Ø Manželka Jana van Eyck
Ø Madona v Chrámu
Pozdní renesance
HIERONYSMUS BOSCH - dal jako první podobu peklu
Ø Zahrada pozemských rozkoší - triptych (prostředek
BARTOLOMEUS SPRANGER - tvořil na dvoře Rudolfa II.
Ø Minerva vítězící nad hloupostí
GUISEPPE ARCIMBOLDO - tvořil na dvoře Rudolfa II.
Ø Proslavil se alegorickými portréty z rostlin, zvířat,…
PIETER BRUEGHEL [brechl,hrochů,brajgl] - měl přezdívku "selský"
- nejstarší z malířské rodiny (synové též malíři)
- náměty z běžného života
- na jeho obrazech se setkáváme s mnoha
postavami s různého pohledu i ze zadu
Ø Dětské hry, Bitva masopustu s půstem, Malomocní, V zemi peciválů
Německé malířství
HANZ HOLBEIN - vynikající portrétista
ALBRECHT DÜRER - je považován za největšího malíře
- studoval v Itálii a italskou školu
- kreslíř, grafik
- maloval olejobarvami i akvarelem
- maloval biblické náměty (Adam a Eva → mědirytina)
Ø Apokalypsa sv. Jana - dřevořezba
Þ grafik
Ø Melancholie - mědirytina
Ø Portrét Benátčanky - nazýván Monou Lizou severu
- nedokončený
Ø Adam a Eva - akty namalované v životní velikosti, olejomalba
Ø Agens - Dürerova manželka, kresba
Ø Portrét Matky
Ø Autoportrét
LUCAS CRANACH
Ø Portrét Mantina Luthera
Ø Venuše
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 bullfight bullfight | Web | 6. října 2016 v 2:36 | Reagovat

online pujcky choceň :-x

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama