RENESANCE 1/2

22. března 2008 v 21:46 |  Dějiny umění
10. Renesance
Novověké umění - znovuzrození (Antiky)
· začátek 15. století v Itálii ve Florencii (sídlo papeže, bylo tam bezpečněji, byly tam bohaté měšťanské rody - rod Medici [mediči] - podporovali umělce)

periodizace:

Raná italská renesance (quattrocento) - 15. století
Vrcholná italská renesance (cinquecento) - 1. polovina 16.století
Manýrismus (pozdní renesance) - 1520 - 1590
»někdy brán jako samostatný umělecký směr mezi renesancí a barokem, někdy brán jako konečná fáze baroka
CHARAKTERISTICKÉ RYSY:
* Odklon od boha k člověku, člověk je středem zájmu (člověk svobodný, snažící se vše
prozkoumat, vzdělaný)
* Humanismus - filozofický směr zaměřený na člověka
* Zámořské objevy → obchodní kontakty → obchodnictví
* Rozvoj obchodu, hospodářství , bankovnictví
* Astronomické objevy, knihtisk, první pitva
* snaha o vytvoření pansofie - vševědy
* Renesanční umělec- všestranně talentovaný, vzdělaný
ARCHITEKTURA:
· inspirují se antickým uměním, ale přebírají ho po svém
· renesanční kostely bazilikového typu
§ baziliky - 3-4 lodní
- klenba - valená
- pokud je rovná klenba Þ kazetový strop
· převažuje světská architektura
§ palác - v městské zástavbě (Husova, Joštova)
§ vila - stála uprostřed přírody nebo zahrady
§ zámky - zámek Bučovice, Telč, Litomyšl, Velké Losiny, Opočno,…
§ radnice
§ knihovny
§ divadla
§ náměstí - Telč, České Budějovice, Strakonice, Kroměříž
· renesanční domy - zdobeny sgrafity - psaníčkovými
- Dům pánů z Lipé (Brno)
· arkády
· podloubí
· bosáž → vznikla z psaníčkového sgrafita (je zde ponechána stopa dláta)
· rustika → vznikla s bosáže (plasticky upravené zdivo = plastika vystupuje ven)
· festovy - zdobení fasády (závěs z látky, květin, ovoce)
· girlanda - více festonů
· medailonky - portréty - často učenců (kulatý, oválný tvar)
· atika - nadezdívka nad hlavní římsou
· arkýř - umožňuje výhled více směry
· kazetové stropy
· renesanční stavby - rovné římsy mezi jednotlivými patry (podtrhuje se horizontalita)
- rovná střecha
· podloubí
· balustráda - zábradlí s balustrou (tvar kuželky)
- nadezdívka nad římsou Þ atika
- mělo dekorativní funkci
  • zubořez - ornament ve tvaru zubů
  • kapky = gutal
  • paladiovský systém - v období manýrismu vymyslel Andrea Palladio (architekt)
- 3 okna - prostřední nejširší, nad ním ještě otvor, nad postraními
římsy
  • pilastry - vystupuje plasticky ze zdi a má pravoúhlý půdorys
  • letohrádek - letní sídlo
  • ilusivnost - zdání něčeho co ve skutečnosti není
  • typizace - jeden návrh se použil pro stavbu více domů
  • okna - rovná
- s románským obloukem
- antický tympanus
  • nika - výklenek zakloněn půlkruhovitou klenbou

Představitelé

Filippo Brunelleschi [Bruneleski]
-1. renesanční architekt, sochař
-1. renesanční dílo - Špitál neviňátek
-Využil sbíhavé gotické perspektivy → malá stavba působila velice
-kostel Santa Maria del Fiore - má obrovskou kopuly (průměr 47 m)
→ není oddělená stropem
→ zdobena freskami
→ tvar připomíná elipsu
→ rozdělil ji na vnější a vnitřní plášť
Michelozzo Michelozzi [Mikelozo Mikelozi]
-významný architekt
-palác Medičejů a Ricardijů - uvnitř atrium - kolem dokola arkády
(tam kde je atrium, není strop)
Battista Alberti - především teoretik, také architekt
- florentský palác Ruccellaiů [Ručelajů]
ALBERTO PALADIO - architekt
MICHELANGELO BUONARROTI - architekt
RAFAEL SANTI -vyzdobila a navrhl část papežského paláce
ARCHITEKTURA U NÁS:
  • vlaštovčí ocasy - jenom u nás
  • zámecká brána v Tovačově (1. architektonická památka u nás)
  • hrad Krumlov - přestavěn na renesanční
  • zámek Velké Losiny, zámek Bučovice, zámek v Telči, zámek Kratochvil (typ vili), letohrádek Červená Lhotka, sídlo Perštějnů Pardubice (ani hrad, ani zámek)
SOCHAŘSTVÍ:
· zobrazovali lidskou postavu - anatomicky a proporčně správně
- snaha o zachycení výrazu (zachycení psychiky)
- postava zobrazována jako krásná a dokonalá
· práce s modely → konali se pitvy
· zobrazovali náboženské náměty ale zesvěčtěny (jsou zobrazovaní jako běžní lidé)
· plastičnost a hra světla a stínu
· převážně používali mramor a bronz
· náměty: - Pieta - Marie s mrtvým Ježíšem
- Mojžíš - prorok (autor 5 nejstarších knih)
- David - zabil Goliáše prakem (královský syn, který vyrůstal jako pastýř)
- zobrazovali ho jako čestného, odvážného, pobožného
- Vraždění neviňátek - vyvraždění chlapců do 3 let (byl to Herodes)
- sv. Jiří - voják, který vysvobodil princeznu před jedovatým hadem (drakem)
- Madona - Panna Marie

Raná italská renesance 15. století

· Rod PIZÁNŮ - vznikají v gotice, ale předznamenávají renesanci
- Andrea Pizáni - dveře babtistéria sv. Giovanni ve Florencii
Lorenzo Ghiberti [Gyberty ] - nejznámější výzdoba Rajských dveří babtistéria ve
Florencii
- výjevy z bible (ze starého zákona)
Andrea del Verrocchio [Verokijo] - učitelem Leonarda da Vinci
- nejdříve malířem, ale později toho nechal
protože viděl jak je Leonardo více nadaný a
tak se začal věnovat sochařině
Ø Jezdecký pomník kondotiéra Colleoni (vojevůdce vojáků) - dělaná
podle antické tradice (koni i jezdi věnována stejná pozornost)
Ø Nevěřící Tomáš

Luka Del Robbia - sochy zpívajících a hrajících andělů z keramiky

Donatello - nejvýznamnější sochař rané italské renesance
- inspiroval se antikou a dvorským stylem gotickým
- vytvořil 2 sochy Davida: - z bronzu (na styl dvorské gotiky Þ ženský
výraz, oděn do vysokých bot a klobouku jinak
nahý)
- z mramoru - biblický

Vrcholná italská renesance

Michelangelo Buonarroti - patří do vrcholné, ale i pozdní renesance

- jako první vytvořil reliéf Madona na schodech (bylo
mu 22 let)
- později se zabýval plastikami
- pracoval s mramorem a sám si ho i vybíral
Ø Pieta (chrám sv. Petra ve Vatikánu) - perfektně opracované = dokonalá
forma
- mramorová socha
Ø Mojžíš (chrám sv. Petra - na hrobce Medičejů)
Ø Božský Julliano
Ø Alegorie - 7 soch, které dělal pro papeže z rodu Medičejů
- úsvit (mladá žena)
- noc (stará žena)
- den (nedodělaný obličej)
Ø Snímání z kříže s Josefem Marimatějským → nebo také Pieta
-Josef v pozadí je sám Michelangelo
-Už je zde v závěrečné fázy dbáno na výraz ne dokonalost → zanechává stopu nástroje
Manýrističtí italští sochaři
Manýrismus - důležitá je forma ne obsah
- často používají deformace postav (protáhnutí lidské části - krku,…)
- zdobnost
CELLINI - pracoval s kovem a bronzem
Ø Perseus s hlavou Medúzy
Ø Diana (bohyně lovu)
GIAMBOLAGNA
Ø Letící Merkus (bohem obchodníků)
MALÍŘSTVÍ:
· Malíři se neměli čím inspirovat z antiky, šli svojí vlastní cestou
· Vrátili se k antické technice "mímesis" = napodobování skutečnosti Þ poprvé práce s modelem
· Než malíři začali udělali si spoustu studijních kreseb
· Kresba povýšena na samostatnou výtvarnou techniku!
· Druhy maleb: - freska
- portréty (olejomalba)
· Zobrazování krajiny, kde žili bylo skutečné ne jako kulisa
· Náměty: - náboženské (jsou zesvětštěné)
- mytologické
- alegorické
· Renesanční malba přináší novou perspektivu Þ
Þ Sbíhavá perspektiva = renesanční - zachycení 3. prostoru
- velká ilusivnost v malířství
* ilusivnost - zdání něčeho co tam není
- dlaždice, kazety na stropy,…
· Využívání matematiky při vypočítávání kompozice
· Kompozice - jehlancová nebo trojúhelníková (nejtypičtější)
- vznešený námět → vertikální kompozice
· Práce s barvou - dokonalá a jemná modelace Þ až perfektní
- přechody jsou jemné, bez tahu štětce
· Modelace se světlem a stínem - pestré barvy, ostré kontury
¨ Sfumato - technika šerosvitu - to nejdůležitější je osvětleno, jinak
nezobrazeno
- barvy lomené - světle modrá, šedá
- ostré kontury
- umožňuje modelovat objemy,…
- vynalezl ji Leonardo da Vinci
· Malba portrétů - zachycení psychiky, výrazu, ale i povahy
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 )p)iáuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu )p)iáuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu | 20. ledna 2010 v 20:45 | Reagovat

:-x  :-D  :-(  :-)  ;-)  :-x  p>

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama